Spaanse munt, 25 peseta, 1975 met '78' in een ster én het getal '302' [opgelost]

7 berichten • 93 keer bekeken

Wie kan mij iets vertellen over deze munt? Alvast mijn dank.

Hoi HvB! Welkom op Numista en welkom op het forum!

De munt is een ‘gewone’ Spaanse circulatiemunt, maar iemand heeft er naderhand handmatig nummers in geslagen.

N#2736

Dit is gebeurd nadat de munt het munthuis verlaten heeft, en dat wordt in het Engels doorgaans als PMD of Post Mint Damage aangeduid. PMD verlaagt de numismatische waarde, vrijwel niemand wil ze in hun collectie, tenzij je kunt achterhalen wat die ‘302’ betekent, of wie het erin geslagen heeft. In zo'n verhaal kan iemand nog interesse hebben. Maar bij een nummer als dit zal het moeilijk te achterhalen zijn.

Vooralsnog is het met deze munt 'jammer, maar helaas'.

Hoi, kan ik niet geloven. Het gaat mij niet om de waarde,  maar waarom dit getal 302? En men ‘slaat’ niet zomaar een getal in een munt. De kracht die je daarvoor nodig zou hebben heb je eenvoudig niet in huis. Daarnaast zou dit schade aan de achterzijde van diezelfde munt aanrichten. Dit soort ‘merkingen’ kan volgens mij alleen ‘in de ring’ zijn aangebracht. In 'The Standard Catalog Of World Coins (Krause en Mishler) trof ik evenmin iets aan.

Benieuwd naar verdere suggesties. 

Hello. The stamping of 302 on the coin did not happen at the mint.  Someone for some reason stamped it by hand with a hammer and a number stamps. You'll probably never know why. It's PMD as you've already been told.

Cijfer- en letterponsen die geschikt zijn voor staal zijn niet eens zo heel duur. En een zware hamer om het werk te doen… 

Vaak zie je inderdaad aan de achterkant wel vervorming. Jouw munt toont aan de voorzijde beschadigingen die vermoeden dat hij vastgeklemd heeft gezeten.

Wie, o wie haalt het in zijn (of haar) hersens om speciaal materiaal aan te schaffen om het getal ‘302’ in een waardeloze munt te stansen? Ik blijf ondertussen doorspeuren.

Groeten,

Herman

Ik heb zo'n idee dat dit een vakantierelikwie is. Het getal ‘302’ slaat op het nummer van de hotelkamer!!

In ieder geval houd ik het hierbij.

Dank voor het meedenken allemaal.

Groeten,

Herman 

Status gewijzigd naar Opgelost (HvB, 14-jan-2026, 11:22)

» Forumbeleid

Gebruikte tijdzone is UCT+2:00.
Huidige tijd is 10:18.